22/05/2013

Zazie / Za7ie

Franska Zazie - adlig före detta modell, numer högt eftertraktad låtskrivare och artist hemma i Hexagonen - är en av mina verkliga husgudinnor. I våras släppte hon sitt åttonde studioalbum "Cyclo" och det borde jag ju verkligen vilja skriva om.

Det vill jag också, men den nya skivan har inte riktigt satt sig än så jag återkommer till den. Däremot vill jag gärna slå på trumman för "Za7ie" - fransyskans eget White Album i mastodontformat från 2010.

Copyright: Universal Music France
För sitt sjunde album bestämde sig Zazie för att ställa talet sju i kubik: istället för att bara göra en vanlig platta gav hon ut inte färre än sju minialbum, släppta under sju veckor, innehållande totalt 42 nya spår samt sju stycken musikvideor.

Varje minialbum hade ett eget tema: duetter, sånger för och med barn, återvinning (där man plockat bitar och ljud från Zazies tidigare produktion), och så vidare.

Jag kan tänka mig paniken i skivbolagschefernas ögon när det här projektet lanserades och för säkerhets skull plockade man också ihop fjorton av låtarna till en mer konventionell utgåva - ett slags "Za7ie Greatest Hits" - som förmodligen blev det den breda publiken uppfattade av hela projektet.



Zazie - Avant l'amour

Precis som The Beatles gjorde på sitt vita dubbelalbum 1968 bestämde sig sångerskan för att duka fram allt hon har på bordet och låta lyssnarna själva välja vad de vill ha. Ett fantastiskt generöst sätt för en artist att förhålla sig till sin publik. 

Skillnaden ligger kanske främst i att the Beatles var världens i särklass bäst säljande grupp och att Zazie är en sångerska som så sakteliga närmar sig femtio. Den sistnämnda kategorin brukar inte tillåtas så hemskt mycket utrymme för dylika manövrar utan får för det mesta nöja sig med till buds stående format.

Letar i minnet efter svenska sångerskor som tagit sig dylika friheter och kommit undan med det men kommer inte på en enda. Vad är det egentligen som skiljer i vårt sätt att se på kvinnliga artister? Det finns inte så fasligt många sångerskor i Sverige som säljer i stora upplagor efter att de fyllt femtio. Det finns ärligt talat inte så fasligt många som ens spelar in skivor längre i den åldern.



Zazie - Être et avoir

Allt på "Za7ie" är nu inte riktigt lysande. Där finns aningens för många låtar som bara består av fragment och som helt enkelt inte verkar färdiga eller fullt bearbetade. Sådant som kanske lät bra i studion men som inte håller för upprepade lyssningar.

Men ska man fortsätta jämförelsen med The Beatles vita album så är inte riktigt allting där heller ämnat för masskonsumtion - "Revolution 9" exempelvis - och överdådet gör också att fansen får en chans att hitta personliga favoriter bland låtar som skulle valts bort om man bara gjort en vanlig skiva.

Som exempelvis den magnifika "Le Dimanche" där Zazie leker Gud och berättar om den där vilda veckan i begynnelsen då man skapade allt man kunde komma på och eventuellt lät sig ryckas med en smula.



Zazie - Le Dimanche

3 comments:

  1. När jag i 1996 studerade några månader i Belgien lyssnade jag mycket på de vallonska radiostationerna. Zazie kanske var une "vedette nouvelle" på den tiden och hon hade en bra hit (medarbetade tillsammans med Pascal Obispo jag minns) som jag hörde ofta. Jag kommer inte mera ihåg vilken låt det var, men jag tyckte mycket om den och jag tänkte att jag måste köpa hennes skiva och lära mera om den mystiska sångerskan.

    För något skäl gjorde jag alrid detta och tills nu har jag inte en enda Zazie skiva på min skivhylla. Nu, 17 år efter mina dagar i Mons, Belgien vet jag inte skulle jag köpa en av hennes skivor och vilken av de åtta skivor borde jag börja med.

    Kan du ge mig en tips, vilken skiva av Zazie skulle vara bäst att lyssna först? De ofta händer, att när man börjar med en för svårt eller olik skiva av en artist, tycker man inte om den of så köper man inte mera.

    ReplyDelete
  2. Om du hörde Zazies hits 1996 är väl genombrottsskivan "Zen" en bra ände att börja i. Lättillgänglig pop som stått sig ganska bra, kanske inte hennes mest intressanta album men en bra start.

    Vill du ha mer att bita i (och om du har Spotify) har jag min egen spellista med Zaziefavoriter där som jag varmt kan rekommendera:
    http://open.spotify.com/user/tobsonhelsinki/playlist/4qsJHbdZPD2jG8wJUvPSxn

    ReplyDelete