14/02/2014

Asterix äventyr i datorn

Jag har älskat och fascinerats av de mest underliga saker i mitt liv. Det kan vi slå fast med en gång. Här kommer ett av de tydligaste exemplen på det.

I mitten av 1980-talet var en Commodore 64 var en av de hetaste drömmarna i mitt och min brors liv. Den häftigaste och fräckaste datorn man bara kunde tänka sig. Ett par av våra kompisar hade hemdatorer och avundsjukan frodades.

Min bror ville gärna spela alla spännande spel som fanns, jag kunde inte tänka mig en häftigare skrivmaskin i hela världen.

En av min brors kompisar hade ett spel som fångade min fulla uppmärksamhet. Asterix and the Magic Cauldron - naturligtvis baserat på seriefiguren - var fullständigt oemotståndligt. Inte för spelet i sig, jag har ingen aning om ifall det ens var ett hyfsat bra spel, men för det geniala soundtracket.

Bakgrundsmusiken satte sig som ett spett i huvudet. Synthigt, syntetiskt, plastigt, komprimerat. Så här låter framtiden, tänkte jag.

Copyright: Melbourne House / Steam Software

Min brors kompis var dessutom en förstående och snäll människa, så han spelade sig igenom spelet för min skull och spelade in musiken på ett kassettband. Sedan satt jag hemma hos mig och lyssnade på soundtracket till ett primitivt dataspel på en primitiv C-kassett i en primitiv freestyle.

Världen blir inte mycket underligare än så, gott folk.

Hur lät den då, den fängslande musiken? Jo, så här! (Det är tydligen fler än jag som fascinerats i sina dar.)



Asterix and the Magic Cauldron - soundtrack

No comments:

Post a Comment